Zie je Valentijn als een commerciële bedoeling? Of als het ideale moment voor een romantische avond? Wat je perspectief ook is, één ding staat vast: als bedrijf zouden we soms meer moeten stilstaan bij de liefde voor onze medewerkers.
Ik heb het dan niet over een boeket bloemen of een doos pralines op het bureau van al je medewerkers (hoewel zulke leuke acties ook wonderen doen!).
Ik heb het over de Employee Net Promotor Score (ENPS).
Verliefd op je bedrijf
De ENPS brengt in kaart hoe betrokken en bevlogen je medewerkers zijn. Of om het in Valentijnstermen uit te drukken: hoe verliefd medewerkers over je organisatie zijn.
Wanneer je verliefd bent, zal je er met iedereen over willen praten. In de bedrijfswereld is dit niet anders. Medewerkers die zich betrokken voelen in je bedrijf, zullen er met anderen over praten. Deze mensen zijn ambassadeurs van je bedrijf.
Hoe werkt de ENPS? Eenvoudig: je stelt je medewerkers de vraag: “wat is de mate waarin je ons als werkgever zou aanraden bij anderen?”
Punten op tien
Je medewerkers beantwoorden deze vraag met een schaal van 1-10, waarbij de puntenverdeling als volgt gaat:
- 1-6: deze groep is ongeïnteresseerd en vaak ook ontevreden. Ze zijn niet loyaal aan het bedrijf en kunnen er ook niet positief over vertellen in hun omgeving. In ons land behoort 17% tot deze groep.
- 7-8: deze groep is tevreden, maar echt bevlogen of betrokken zijn ze niet. Ze steken wel uren in hun werk, maar de energie en passie ontbreekt. In hun omgeving zijn ze ook weinig enthousiast over het bedrijf. In ons land behoort 73% tot deze groep.
- 9-10: deze groep mensen voelt Valentijnskriebels wanneer ze aan je bedrijf denken. Ze zijn bevlogen en betrokken en zullen in hun omgeving enthousiast over je bedrijf vertellen. Deze mensen zijn erg productief en proactief. In ons land behoort 10% tot deze groep.
Hoe bereken je de ENPS: Het percentage in de 9-10 groep min het percentage uit de 1-6 groep.
Activeer de valentijnskriebels
Hoe verhoog je de betrokkenheid van je medewerkers en geef je hen de vlinders in de buik? Eerst en vooral breng je de ENPS in kaart. Dat doe je zo:
- Roep je team samen en vraag hen om (desnoods anoniem) een score van 1-10 te geven. Laat hen ook vermelden waarom ze deze scoren geven.
- Maak de berekening: het percentage in de 9-10 groep min het percentage uit de 1-6 groep.
- Mensen die punten onder 9 geven zijn nog niet verliefd op je bedrijf. Vraag hen wat er moet veranderen zodat zij wel kriebels in hun buik voelen.
- Mensen die punten boven 9 geven, voelen de vlinders al. Vraag hen ook waarom ze tevreden zijn.
- Ga aan de slag met de feedback die je gekregen hebt.
Invloedrijke factoren
Hoe maak je jouw partner gelukkig? Door te weten waar hij of zij naar op zoek is. Bij je medewerkers is dit niet anders. Uit de ENPS komen vaak heel wat ideeën naar boven. Frustraties en ergernissen komen aan het licht.
Wat kan je al doen, zelfs voordat je de ENPS in kaart brengt? Je kan een kijkje nemen hoe ver je bedrijf staat in de vijf meest invloedrijke factoren van medewerkersbetrokkenheid:
- De mate waarin medewerkers blij zijn met de inhoud van hun werk.
- De mate waarin medewerkers de kans krijgen om te doen waar ze goed in zijn.
- De waardering die medewerkers krijgen vanuit de organisatie.
- De ruimte die medewerkers krijgen voor eigen initiatieven.
- De mate van verantwoordelijkheid in het werk.
Maak iets speciaals van deze Valentijn. Doe meer dan het doosje praline op het bureau en kies voor een aanpak die zowel je medewerkers als je bedrijf op lange termijn beter en gelukkiger maken.
Op zoek naar een origineel Valentijnscadeau voor je bedrijf? Wat dacht je van een inspirerende workshop van 1u? Resultaat gegarandeerd!
Contacteer me op fabienne@hwwwjourney.com of bel me op
+32 478 30 09 43.
Een beetje liefde kan nooit kwaad!